دریافت نوبت
متن مورد نظر خود را جستجو کنید

آموزش سلامت بیمارستان فارابی

سوپروایزر آموزش سلامت: سمیه مشهدی فراهانی
کارشناس پرستاری

تلفن داخلی: 2430
 
سیاست های آموزش سلامت در بیمارستان فارابی، ارتقا سلامت است. ارتقا سلامت در سه حیطه ارتقا سلامت بیماران و همراهان، ارتقا سلامت کارکنان و ارتقا سلامت جامعه عمل می کند.
 

سیاستهای کلی آموزش با بیمار با محوریت دفتر پرستاری:

- مدیریت و نظارت هدفمند بر آموزش بیماران و همراهان
- تعیین  و تامین نیازهای آموزشی بیماران(نیازسنجی آموزش به بیمار، اجرا و تامین نیازهای آموزشی)
- مشارکت در پیشگیری و ارتقا سلامت در سطح جامعه

آموزش به بیمار در واحدها مدیریت و تامین منابع انسانی و مادی و نظارت و نظارت مشارکتی مثل کارگروه ها می باشد. اجرای آموزش به بیمار همانند فرآیند پرستاری شامل نیازسنجی آموزشی، تعیین الویت های آموزشی، تعیین روش و رسانه ی مناسب، اجرای آموزش، اثربخشی و ثبت مستندات است.

سیاست های کلی آموزش به بیمار با محوریت پرستاری: 

سیاستهای کلی آموزش به بیمار ، همراه و ارتقا سلامت:

- مدیریت هدفمند آموزش برای بیماران و همراهان در راستای ارائه خدمات پرستاری
- تعیین و تامین نیازهای آموزشی بیماران بخشهای بستری و واحدهای سرپایی و پاراکلینیکی و آموزش به منظور ارتقاءکیفیت خدمات و تسریع در روند بهبودی و خودمراقبتی
- مشارکت در پیشگیری و ارتقاء سلامت در حیطه جامعه
 

مدیریت هدفمند آموزش برای بیماران و همراهان در راستای ارائه خدمات پرستاری:

– تعیین سوپروایزر آموزش سلامت و مسئول آموزش همگانی
- شناسایی و اولویت‌بندی سالانه نیازهای آموزشی بیماران و همراهان در سطح بیمارستان و در کلیه بخش‌ها بر اساس خدمات تخصصی، بیماریهای شایع هر واحد، احساس نیاز و سطح دانش گیرندگان خدمت و نوع مراقبت های پرستاری
– تشکیل کارگروه درون بخشی و بیمارستانی هر 3 ماه یکبار
- پیش بینی منابع مالی و تسهیلات آموزشی مورد نیاز بخش و پیشنهاد آن به کارگروه بیمارستانی
- تامین اعتبار لازم جهت تهیه رسانه ها  و وسایل آموزشی لازم توسط مدیران ارشد سازمان
– برنامه ریزی و مشارکت در تهیه محتواهای آموزشی معتبر، استاندارد و متناسب با نیازسنجی انجام شده و اولویت های خاص
– نظارت بر اجرای آموزش به بیماران در بخش های بستری و سرپایی از طریق راندهای مدیریتی 
– ارزیابی اثر بخشی آموزش های ارائه شده به بیماران هر سه ماه یک بار با استفاده از چک لیست معتبر و روش های استاندارد( بخشهای بستری و سرپایی و اورژانس)
– ارائه گزارش نتایج سنجش اثربخشی آموزش های ارائه شده به کارگروه بیمارستانی، کارگروه بخش های بستری و معاونت محترم درمان
- اجرای برنامه های اصلاحی تدوین شده در کارگروه و  بررسی مجدد اثر بخشی اقدامات اصلاحی انجام شده
– پایش و بازبینی مستمر برنامه های آموزش به بیمار در جهت ارتقاء کیفیت آموزش
– مشارکت در توانمند سازی آموزشی پرسنل در راستای پروتکل های اصول برقراری ارتباط و آموزش به بیمار با سوپروایزر آموزشی
– اولویت بندی و تدوین دستورالعمل های خودمراقبتی بیماران با مشارکت متخصصین در بخش های بالینی
– برنامه ریزی، تدوین و اجرای برنامه های پیشگیری و ارتقاء سلامت در حیطه جامعه
– آموزش همگانی بیماران در خصوص سرطان، دیابت و پرفشاری خون در هفته های سلامت
– تعیین واحد و مسئول مراقبت در منزل برای انجام فعالیت های لازم طبق نظر معاونت محترم درمان برای اطمینان از اثربخشی آموزش ها و رفع اشکالات آموزشی بعد از ترخیص و معرفی خدمات بازتوانی و توانبخشی به بیماران نیازمند
– کسب اطمینان از اثربخش بودن آموزش ها و رفع مشکلات خودمراقبتی و پیگیری موارد بازتوانی و توانبخشی از طریق تماس با بیماران پرخطر
– پاسخگویی به سئوالات آموزشی بیماران از طریق در اختیار گذاشتن شماره تلفن واحد آموزش سلامت 
 

تعیین و تامین نیازهای آموزشی بیماران بخشهای بستری و واحدهای سرپایی و پاراکلینیک بیمارستان، آموزش به منظور ارتقاء کیفیت خدمات و تسریع در روند بهبودی و خودمراقبتی:

- تعیین رابطین فعال با شرح وظایف مشخص جهت نظارت و ارتقاء آموزش به بیمار در هر بخش
- تعیین و اعلام نیازسنجی های انجام شده بیماران به کارگروه هر بخش و مشارکت پرسنل و پزشکان در تهیه، تایید، بازنگری و توزیع رسانه های آموزشی تهیه شده بر اساس نیازسنجی آموزشی سالانه
- ارزیابی نیازهای آموزشی هر بیمار بر اساس فرم ارزیابی اولیه و ارائه آموزش بر اساس دستورالعمل خودمراقبتی
- ارائه حداقل‌های ضروری آموزش‌های خودمراقبتی در بدو و طول بستری  به صورت چهره به چهره به بیمار/ همراه و ثبت آن در گزارش پرستاری
- استفاده از روش ها و رسانه های آموزشی مناسب برای تثبیت آموزش(روش: آموزش چهره به چهره و گروهی و رسانه مانند پمفلت، تراکت، فیلم و غیره)
- ارائه حداقل موارد آموزشی حین ترخیص به روش ترخیص ایمن یا Smart توسط کادر پرستاری و ثبت آن در دو برگ راهنمای ترخیص و تحویل رونوشت خوانای آن به بیمار
- برگزاری کارگروه های درون بخشی به صورت فصلی و انجام اقدامات اصلاحی
- نظارت مستمر سرپرستاران  بر ارائه آموزش به بیمار، اجرای دستورالعمل های خودمراقبتی، ارزیابی و توانمند سازی پرسنل
- مشارکت مستمر در اجرای برنامه های ارتقاء سلامت جامعه و کارکنان
 

مشارکت در پیشگیری و ارتقاء سلامت در حیطه جامعه:

- اجرای مصوبات کارگروه بیمارستانی آموزش به بیمار در خصوص بیماری های سرطان، دیابت و پرفشاری خون در هفته های سلامت
- تدوین دستورالعمل، برنامه عملیاتی و روش اجرایی پیشگیری و ارتقاء سلامت در حیطه جامعه در حد امکانات و منابع
- مشارکت در برنامه های ارتقاء سلامت بیماران/همراهان/جامعه و کارکنان در روزهای مناسبتی سلامت و مصوبات کارگروه بیمارستانی آموزش سلامت
- تامین بودجه و اعتبارات لازم از طریق مصوبات کارگروه آموزش به بیمار
 

سیاستهای آموزش‌های خودمراقبتی بیمار:

- نیازسنجی و تعیین اولویت‌های آموزشی
- تعیین شیوه‌ها و تدابیر آموزش به بیمار 
- تامین منابع مورد نیاز
- نظارت بر اجرای برنامه‌ی آموزش به بیمار
 

نیازسنجی و تعیین اولویت‌های آموزشی:

- نیازسنجی گروهی (تعیین نیازهای آموزشی عمومی و نیازهای آموزشی خودمراقبتی) 
- نیازسنجی فردی (تعیین نیازهای فردی علاوه بر نیازهای آموزشی گروهی)
نیازهای آموزشی بیماران با توجه به نوع فعالیت تخصصی و سطوح دانش گیرندگان خدمت و مراقبت‌های مورد نیاز  در بخشهای مختلف بر اساس بیماریهای شایع هر بخش/ خدمات هر واحد، توسط کارگروه آموزش به بیمار شناسایی و الویت‌بندی شده و پس از تایید مدیر پرستاری، پیگیری تامین امکانات اجرایی شود. انواع شیوه‌ها و رسانه‌های رایج شامل چهره به چهره، استفاده از پمفلت و جزوات آموزشی، نمایش فیلم آموزشی و برگزاری کلاسهای آموزشی است.
نیازهای آموزشی به دو دسته نیازهای گروهی (آموزشی عمومی و نیازهای آموزشی خودمراقبتی) و نیازهای فردی تقسیم می‌شود که در ابتدای هر سال از طریق جلسات هم اندیشی سوپروایزر آموزش به بیمار، سرپرستاران، مسئولین آموزش به بیمار بخش‌ها/ واحدهای درمانی زیر نظر مدیر پرستاری استخراج و تعیین می‌شود. همچنین پرستار به طور مستقیم بر بالین بیمار، نیازهای فردی آموزشی بیمار را به طور مستقل نیازسنجی و تعیین می‌نماید.
پس از استخراج نیازهای گروهی واحدها، اولویتهای برنامه‌های آموزش خودمراقبتی و  عمومی با روش و رسانه مورد نظر به تفکیک واحدهای بستری و سرپایی(درمانگاه، پاراکلینیک و اتاق عمل ها) تعیین و ابلاغ می‌شود. 
نکته: با توجه به این که تمام برنامه های خودمراقبتی با توجه به نیازهای هنجاری بیماران توسط تیم متخصصص تدوین و به عنوان مرجع استفاده می‌شود سالیانه حداقل یک تا دو برنامه بسته به اولویت‌های آموزشی (Must to, better to know, best to know) در هر واحد تولید می‌شود.  
نکته: تیم کارشناس شامل پزشک مرتبط، سوپروایزر آموزش به بیمار، پرستار، کارشناس تغذیه و غیره می‌باشد.
هر شش ماه تکالیف هر واحد در خصوص تکمیل محتوا و رسانه تعیین شده توسط  سوپروایزر آموزش به بیمار پایش می‌شود.
 

نیازهای گروهی بیماران:

الف- نیازهای آموزشی عمومی

- نیازهای آموزشی عمومی بر اساس نوع فعالیت تخصصی واحد یا بخش، سطوح گیرندگان خدمت 
- استخراج نیازهای آموزشی بیمار با توجه به موقعیت‌ها، مشکلات و پروسیجرهای بخش یا واحد سرپایی/پاراکلینیکی و حداقل‌های ضروری آموزش به بیمار و نیازسنجی از طریق جمع آوری نظرات تعدادی از بیماران واحد

ب- نیازهای آموزشی خودمراقبتی

- استخراج و الویت بندی آمار مراجعین بخشهای بستری بیمارستان فارابی به تفکیک شیوع بیماری و به تفکیک بخش و واحددرمانی، پروسیجر یا خدماتی که هر واحد دارد. جهت تدوین برنامه‌های آموزش خود مراقبتی براساس گروه‌های بیماران.
- جمع آوری نظرات کارشناسی سرپرستاران و رابطین کلیه واحدها در ارتباط با تعیین عناوین اولویت‌های آموزشی هر واحد با توجه به نیازهای هنجاری محسوس و تقاضا شده بیماران در جلسات هم اندیشی به علاوه روش و رسانه ارائه آموزش.

نیازهای آموزشی فردی:

- نیازهای آموزشی فردی (مددجو/خانواده/مراقب) با توجه به نیازهای هنجاری آنان، در بدو ورود/یا بالین آنها توسط پرستاران/کارکنان نیازسنجی می‌شوند. و نیازهای آموزشی فردی آنان توسط پرستاران در فرم ارزیابی اولیه ثبت می‌شود.
- با توجه به ویژگی‌های بیمار، بیماری یا پروسیجر و غیره تعیین روش، رسانه آموزش توسط پرستار ارائه و در فرم گزارش پرستاری ثبت می‌شود.

تعیین شیوه ها و تدابیر آموزش به بیمار:

- با توجه به ابلاغ الویتهای نیازهای عمومی و خودمراقبتی هر واحد، روش و رسانه‌ی مناسب پیشنهاد شده است. علاوه بر رسانه‌های موجود پرستار به صورت فردی بیمار را ابتدا ارزیابی اولیه کرده و براساس سطح سواد، سن، گویش روش مناسب آموزش را، انتخاب میکند که رایج‌ترین روش آموزش چهره به چهره و سپس آموزش گروهی است.  پرستاران و آموزش دهندگان براساس محتوای خودمراقبتی، آموزش‌های لازم را به بیمار ارائه می دهند. آموزش‌های حداقلهای ضروری آموزش به بیمار، بدو ورود، زمان اقامت یا بستری و هنگام ترخیص (به روش ترخیص ایمن یا SMART و ABCDT) بایستی توسط آموزش دهنده(پزشک و پرستار و ...) به روش آموزش چهره به چهره ارائه شود. مصادیق حداقل‌های ضروری آموزش به بیمار به تفکیک واحدها (بخش هاهای بستری، سرپایی- درمانگاهها و پاراکلینیک و اتاق های عمل) سالیانه ابلاغ می شود. واحدها ملزم به اجرای آن هستند.

تامین منابع مورد نیاز:

منابع آموزش به بیمار به دو دسته منابع محتوایی و منابع مالی تقسیم می‌شود که منابع محتوایی توسط گروه متخصص تدوین و تولید می‌شود و منابع مالی به روش‌های ذیل تهیه می‌شود.
الف- بودجه مورد نیاز برنامه‌های عملیاتی مرتبط با آموزش با بیمار تعیین، سپس از طریق مدیریت بیمارستان تایید و تامین می‌شود. 
ب- سوپروایزر آموزش سلامت، انتشارات مورد نیاز واحدها (کتاب، فیلم، پوستر، پمفلت، موارد دیجیتال و غیره) را تعیین و درخواست می نماید.  مدیریت بیمارستان  پس از تایید و تعیین بودجه، اقدام به تامین این انتشارات می نماید.

نظارت بر اجرای آموزش به بیمار:

نظارت بر اجرای برنامه های آموزشی بیماران در چند سطح انجام می شود:
- نظارت بر مدیریت آموزش به بیمار واحدهای پرستاری، توسط سوپروایزر آموزش سلامت 
- نظارت روزانه سرپرستار (بر نحوه‌ی اجرای آموزش به بیمار و ثبت صحیح آن در پرونده) در بخش های بستری و سرپایی توسط سرپرستار
- سنجش فصلی اثربخشی آموزش به بیمار در بخشهای بستری و سرپایی، این سنجش از طریق  تکمیل دو چک لیست اثربخشی حین بستری با کد سند CH-PT-02  و  چک لیست مصاحبه تلفنی پس از ترخیص CH-PT-01 توسط رابطین آموزش به بیمار،  به دست می‌آید. 
- نظارت بر تولید محتوا، رسانه های نیازسنجی شده و نظارت بر نحوه مدیریت آموزش به بیمار با برگزاری کارگروه‌های درون بخشی
- نظارت مدیریتی در سطح تیم ارتقا سلامت از طریق برگزاری تیم ارتقاسلامت هر فصل یکبار
 
 
 
  • تاریخ انتشار : 1404/05/07 - 14:39
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 348
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه

کوررنگی یعنی دنیایی با رنگ‌های متفاوت

کوررنگی یا همان کمبود دید رنگ، پدیده‌ای است که فرد توانایی دیدن برخی یا همه ی رنگ ها را ندارد و می‌تواند چالش‌هایی را در زمینه‌های مختلف از انتخاب لباس گرفته تا تشخیص علائم راهنمایی و رانندگی برای وی ایجاد کند. در این مطلب تلاش می کنیم با افزایش آگاهی عمومی، به بررسی جامع این وضعیت پرداخته تا درک عمیق‌تری از دنیای رنگی افراد کوررنگ پیدا کرده و راهکارهای عملی برای زندگی راحت‌تر آنان ارائه دهیم.

کوررنگی یعنی دنیایی با رنگ‌های متفاوت

به گزارش روابط عمومی بیمارستان فارابی دانشگاه علوم پزشکی تهران؛ آیا تا به حال فکر کرده‌اید که دنیا برای افرادی که دچار کوررنگی هستند چه رنگی است؟ آیا می‌دانستید که کوررنگی (کمبود دید رنگ) به معنای ندیدن هیچ رنگی نیست، بلکه به معنای دشواری در تشخیص برخی رنگ‌ها از یکدیگر است؟ برای پاسخ به این سوالات باید ابتدا بدانیم که کوررنگی چیست و چگونه ایجاد می شود. این مطلب به شما می‌گوید که کوررنگی چیست، چرا اتفاق می‌افتد، چه مشکلاتی برای افراد ایجاد می‌کند و چگونه می‌توان با آن کنار آمد تا زندگی راحت‌تری داشت. 

 

کوررنگی چیست؟ 

کوررنگی که اصطلاح دقیق‌تر آن "کمبود دید رنگ" (Color Vision Deficiency) است، به وضعیتی گفته می‌شود که در آن فرد نمی‌تواند تفاوت بین برخی رنگ‌ها را به درستی تشخیص دهد. برخلاف تصور رایج، تعداد بسیار کمی از افراد کاملاً کوررنگ هستند و دنیا را فقط سیاه و سفید می‌بینند. این حالت نادر آکروماتوپسی نام دارد. در بیشتر موارد، افراد کوررنگ فقط در تشخیص سایه‌های خاصی از رنگ‌ها، به ویژه قرمز و سبز، مشکل دارند.

دیدن رنگ‌ها به لطف سلول‌های خاصی در شبکیه چشم به نام مخروط‌ها (Cones) امکان‌پذیر است. ما سه نوع مخروط داریم که هر کدام به طول موج‌های مختلف نور (قرمز، سبز و آبی) حساس هستند. وقتی یک یا چند نوع از این مخروط‌ها به درستی کار نکنند یا وجود نداشته باشند، کوررنگی اتفاق می‌افتد.

 

چرا کوررنگی اتفاق می‌افتد؟

بیشتر موارد کوررنگی ارثی (مادرزادی) هستند، به این معنی که فرد با آن متولد می‌شود. این نوع کوررنگی معمولاً از مادر به پسر منتقل می‌شود (وابسته به کروموزوم X). به همین دلیل، مردان بسیار بیشتر از زنان به کوررنگی مبتلا می‌شوند. شدت کوررنگی ارثی معمولاً در طول زندگی ثابت می‌ماند و منجر به از دست دادن بینایی بیشتر نمی‌شود. اما کوررنگی می‌تواند اکتسابی نیز باشد، یعنی در طول زندگی فرد ایجاد شود. این حالت معمولاً در اثر آسیب به عصب بینایی یا شبکیه رخ می‌دهد و می‌تواند ناشی از:

  • برخی بیماری‌ها مانند گلوکوم (آب سیاه)، دیابت، دژنراسیون ماکولا (تخریب لکه زرد)، آلزایمر، پارکینسون و اعتیاد به الکل
  • برخی داروهای خاص و برخی آنتی‌بیوتیک‌ها در افراد حساس به این داروها
  • آسیب به سر یا چشم

 

افراد کوررنگ چه رنگ‌هایی را نمی‌بینند؟

شایع‌ترین انواع کوررنگی عبارتند از:

  • کوررنگی قرمز-سبز (Red-Green Color Blindness): این نوع شایع‌ترین است و افراد در تشخیص تفاوت بین رنگ‌های قرمز و سبز مشکل دارند. خود این نوع نیز شامل زیرگروه‌هایی می‌شود:
  1. دوتریرانومالی (Deuteranomaly): سبز، قرمزتر به نظر می‌رسد و شایع‌ترین نوع است.
  2. پروتانومالی (Protanomaly): قرمز، سبزتر و کم‌رنگ‌تر به نظر می‌رسد.
  3. دوتریرانومالی (Deuteranopia) و پروتانوپیا (Protanopia): در این موارد، فرد اصلاً نمی‌تواند تفاوت بین قرمز و سبز را تشخیص دهد.
  • کوررنگی آبی-زرد (Blue-Yellow Color Blindness): این نوع کمتر شایع است و افراد در تشخیص تفاوت بین آبی و سبز، و زرد و قرمز مشکل دارند. رنگ‌ها ممکن است کم‌رنگ‌تر به نظر برسند.
  • تک‌رنگ‌بینی (Monochromacy / Complete Color Blindness): نادرترین و شدیدترین نوع است که در آن فرد هیچ رنگی را نمی‌بیند و دنیا را فقط در سایه‌های خاکستری، سیاه و سفید مشاهده می‌کند. این افراد معمولاً حساسیت زیادی به نور نیز دارند.

 

آیا کوررنگی قابل درمان است؟

متأسفانه، برای بیشتر انواع کوررنگی ارثی، درمان قطعی وجود ندارد. این وضعیت مادرزادی است و در طول زندگی ثابت می‌ماند. با این حال، در برخی موارد که کوررنگی اکتسابی و ناشی از یک بیماری یا مصرف دارو باشد، درمان بیماری زمینه‌ای یا قطع داروی عامل، ممکن است به بهبود دید رنگ کمک کند. برای کمک به افراد کوررنگ در تشخیص بهتر رنگ‌ها، برخی راهکارها و ابزارها وجود دارد. از جمله  استفاده از لنزهای تماسی یا فیلترهای رنگی مخصوص. این لنزها می‌توانند کنتراست بین رنگ‌های خاص را افزایش دهند و به فرد در تشخیص بهتر کمک کنند، اما دید رنگی طبیعی را به طور کامل باز نمی‌گردانند.

 

مشکلات بیماران کوررنگ و راهکارهای زندگی راحت‌تر

افراد کوررنگ در زندگی روزمره با چالش‌های مختلفی روبرو هستند که ممکن است برای افراد با دید رنگی طبیعی قابل درک نباشد. این مشکلات می‌توانند از مسائل ساده تا موارد جدی‌تر متغیر باشند. ما در زیر مثال هایی از این مشکلات و راهکارهای پیشنهادی آن را بیان کرده ایم:

  • مشکل در انتخاب لباس و هماهنگ کردن رنگ‌ها: ممکن است در انتخاب لباس‌هایی که رنگشان با هم ست می‌شود، مشکل داشته باشند.
  • راهکار: از دوستان یا خانواده با دید رنگی طبیعی کمک بگیرند تا لباس‌هایشان را برچسب‌گذاری کنند یا به صورت ست‌های هماهنگ در کمد بچینند.

 

  • مشکل در تشخیص علائم راهنمایی و رانندگی: به خصوص چراغ‌های راهنمایی که بر اساس رنگ (قرمز، زرد، سبز) عمل می‌کنند.
  • راهکار: ترتیب قرارگیری چراغ‌ها را حفظ کنند (معمولاً قرمز بالا، زرد وسط، سبز پایین) و به موقعیت چراغ‌ها نیز توجه کنند.

 

  • مشکل در مشاغل خاص: برخی مشاغل مانند خلبانی، مهندسی برق، طراح گرافیک یا مشاغلی که نیاز به تشخیص دقیق رنگ‌ها دارند، ممکن است برای افراد کوررنگ محدودیت ایجاد کنند.
  • راهکار: قبل از انتخاب شغل، از محدودیت‌های مرتبط با دید رنگ آگاه شوند و به دنبال مشاغلی باشند که دید رنگ در آن‌ها حیاتی نیست.

 

  • مشکل در تشخیص میوه‌ها و سبزیجات رسیده: مثلاً تشخیص موز سبز (نارس) از موز زرد (رسیده) یا گوجه‌فرنگی.
  • راهکار: به بافت، بو یا سایر نشانه‌های رسیدگی توجه کنند یا از دیگران کمک بگیرند.

 

  • مشکل در درک نمودارها و نقشه‌های رنگی: اطلاعاتی که صرفاً بر اساس تفاوت رنگی ارائه شده‌اند، برای آن‌ها گیج‌کننده خواهد بود.
  • راهکار: از نمودارهایی با الگوها، بافت‌ها یا برچسب‌های متنی واضح استفاده کنند.

این موارد تنها چند مثال بود و می توان در سایر موارد نیز با مشاوره از چشم پزشک از راهکارهای متناسب با هر مشکلی استفاده کرد.

 

استفاده از فناوری برای افراد کوررنگ

  • نرم افزارهای تلفن همراه: برخی نرم افزارها برای گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها وجود دارند که می‌توانند با استفاده از دوربین، رنگ اشیا را شناسایی و نام آن را اعلام کنند.
  • ابزارهای دیجیتال: تنظیمات دسترسی (Accessibility settings) در کامپیوترها و گوشی‌ها می‌توانند کنتراست را افزایش دهند یا فیلترهای رنگی اعمال کنند.
  • آموزش به اطرافیان: آگاه کردن خانواده، دوستان و معلمان (به ویژه برای کودکان) از وضعیت کوررنگی، می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا شرایط را درک کرده و حمایت لازم را ارائه دهند.

 

کوررنگی با وجود چالش‌هایی که ایجاد می‌کند، یک وضعیت قابل مدیریت است. با آگاهی از نوع کوررنگی خود، استفاده از راهکارهای تطبیقی و بهره‌گیری از فناوری‌های موجود، افراد کوررنگ می‌توانند زندگی مستقل و موفقی داشته باشند. آموزش درست به این افراد و همچنین خانواده می تواند تاثیر خوبی در کاهش مشکلات افرادی که دچار کوررنگی هستند داشته باشد. البته آموزش های خودمراقبتی در این زمینه باید در تمامی سطوح جامعه انجام شود تا مردم درک بهتری از شرایط افراد کوررنگ داشته و شرایط آنان را درک کنند.

برای دریافت نوبت درمانگاه‌های تخصصی و فوق تخصصی بیمارستان فارابی می‌توانید به نشانی nobat.tums.ac.ir مراجعه کنید.

  • کد خبر : 302016
سید عباس قاضی میرسعید
تهیه کننده:

سید عباس قاضی میرسعید

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
تنظیمات پس زمینه